Safemind i Computer Sweden

Hallå där…? Annika Olofsdotter Bergström, projektledare för Super-Marit.

Vem är Super-Marit?

– Super-Marit är ett projekt som vill skapa kontakt mellan kvinnor i näringslivet, forskningsvärlden, spelare och presumtiva spelutvecklare. Det finns i dagsläget så få kvinnor inom produktionen. Genom att anordna workshops hoppas vi få fler kvinnor att se spelbranschen som ett möjligt arbetsområde.

Varifrån kommer namnet?

– Vi ville heta något spelrelaterat, så i stället för Super-Mario fick det bli Super-Marit.

Vad innebär samarbetet med rekryteringsbolaget Safemind?
– Det började med att jag gav referenser till en tjej som Safemind rekryterade. Då föddes idén. Så när deras kunder söker folk så letar vi i vårt nätverk efter tjejer med rätt bakgrund.

Vill tjejer spela andra spel än killar?

– Tjejer är inte lika intresserade av krigs- och actionspel, utan bryr sig mer om en bra story, kanske med parallellvärldar och där man får utveckla sin karaktär. Det är också viktigt att det finns starka kvinnliga karaktärer.

Reaktioner på Super-Marit?

– Vi fått extremt bra respons från branschen och förlagen. De är trötta på mansdominansen och vill ha in tjejer och nytt blod. Dessutom är ju tjejerna en outnyttjad målgrupp.

Sara Näsmark, rekryteringskonsult Safemind AB, kommenterar:
”Det känns otroligt bra att Safeminds ambition att förmedla de bästa IT-tjejerna till svenska företag uppmärksammas medialt.”

Kort om Super-Marit:
Startade 2004. Nätverket består av 55 kvinnor och ett 20-tal män. Det startade 2004 och ägs av Gender Institut Gotland och finansieras även av Gotlands kommun och Nutek. Läs mer på supermarit.se.

Mobilmeny - stäng
Knapp för att stänga modalfönstret
Kontakta oss